Tilapäivitys:
Kaikenlaisia kesäkiireitä on ollut, joten tekstiäkään ei ole pahemmin tullut, mutta ehkä nyt syssymmällä taas enemmän (22.8.2017)

Kategoriat:

torstai 10. joulukuuta 2015

Fiilistelyssä Call of Duty: Black Ops 3 (PS4)



Vuosittainen "Call of Duty päivitys" onnistuu mielestäni tällä kertaa oikein mainiosti. Black Ops 3 kattaa edeltäjänsä tapaan ns 3 peliä: Campain, Multiplayer ja Zombies. Noita kaikkia pystyy nyt pelaamaan myös Co-oppina netissä ja split screeninä (kaksi pelaajaa). Siitä täytyy heti antaa iso plussa!

BO3 säilyttää oikeastaan kaiken hyvän BO2:sta hioen paketin entistä parempaan ja isompaan kuosiin. Täysin uutta pelissä on kampanjan yhteistyöpelaaminen, mikä onkin loistava uudistus. Aiemmissa CoDeissa kampanja oli allekirjoittaneelle lähinnä sivutuote (grafiikka pornoa) ja multiplayer se itse juttu. Zombies on edelleen loistavaa hupia kavereiden kanssa pikku parannuksilla.

Campaignia olen pelannut kaverin kanssa vasta muutaman tehtävän tätä kirjoittassa, mutta se on ollut oikein hauskaa suht nopeatempoista tiimipelaamista. Pientä miinusta pakko antaa jaetulla ruudulla pelatessa grafiikan puuroutumisesta, koska yksityiskohtia on niin paljon, että kohteiden erottaminen kauempaa on suht vaikeaa vaikka 55 tuumaisella telkkarilla pelataan alle 2 metrin etäisyydeltä. Muuten grafiikka on kyllä erittäin nättiä, ehkä jopa näteintä tähän mennessä. Tehtäviin pääsee turvatalosta, joka on kampanjamoodin ns tukikohta. Siellä pystyy myös mm. kustoimoimaan omaa asearsenaalia ja tutkimaan saavutuksiaan. Tämä ominaisuus tuo mielestäni kampanjalle kivasti lisää syvyyttä.

Multiplayerissa alkaa olla kohta ensimmäinen prestige edessä ja meininki on hyvin tuttua CoDia niin hyvässä kuin pahassakin. Kartta desing ei tässäkään yllä aivan Modern Warfareiden tasolle, mutta toimii silti ihan hyvin, joskin kartat voisivat mielestäni olla vähän isompia. Toisaalta Codi on Codi ja sen tempoon kuuluu olla koko ajan nappi persiissä pienemmälläkin pelaajamäärällä. Aiempaan Advanced Warfareen verrattuna BO3 on nopeudeltaan hieman hitaampi, kömpelömpi ja ei niin vapaasti liikuttava. Muuten se on mielestäni parempi näin, mutta tuo näkymättömien seinien määrä ottaa välillä päähän. Tupla hyppy korkealle ja oho et pääsekään kallion yli kun "seinä" tulee vastaan. Ainakin nykyiset mapit ovat aika rajoittuneita sen suhteen etenkin kun on tottunut AW:n vapauteen. Seinillä juokseminen ja veden alla liikkuminen ovat mukavia uudistuksia ja toimivat hyvin (kumpa tulevat mapit vaan hyödyntäisivät niitä enemmän).
Pelimoodit ja kustomoinnit ovat aiempia osia pelanneille hyvin tuttua kauraa, mutta uudistuksena tulevat Spesialistit. Kaikilla kaksi erikoiskykyä, joista pelaaja voi valita toisen tulevaan matsiin. Ainakin tähän mennessä uudistus on toiminut ihan mukavasti, eikä liikaa epätasapainoa eri kykyjen välillä ole ollut huomattavasti.

Zombies on myös sitä hauskaa tuttua survival rällästystä aina kuolemaan saakka, vinksahtaneella tunnelmalla tiimityönä tai yksin. Nyt soppaan on lisätty jonkin verran uudistuksia, kuten mahdollisuus muuttua itse monsteriksi hetkellisesti imaistuaan jotakin "taikajuomaa". Tämä lonkerohirviö pystyy zombien kurmuuttamisen lisäksi myös avaamaan salapaikkoja. Vastaan tulee nyt myös pomovastustajia, joka vaikeuttaa selviytymistä entisestään.

Pelissä on kaikenlaista enemmän ja vähemmän turhaa pelaamalla avattavaa sälää mielettömiä määriä, joten sen suhteen tekeminen ei ainakaan heti lopu kesken. Kampanjassa, moninpelissa ja zombeissa on kaikissa omat Xp tasonsa ja jopa aseilla omansa prestigeitä myöten. Näin alkuvaiheessa moninpeli servereillä on ollut pahoja lagi ongelmia, mutta pikku hiljaa asia on onneksi alkanut korjaantua. Uskon, että ainakin itse tulen viihtymään tämän CoDin kanssa tulevan vuoden oikein mainiosti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti