Tilapäivitys:
Olipa mukava yllätys, kun uusin biisini Voodoo on Mikseri.netin viikon biisivalinta 04/2017! (31.1.2017)

Kategoriat:

torstai 22. joulukuuta 2016

Vuosittainen annos Call of Dutya



Jokaiselle enemmän tai vähemmän pelaavalle sarja Call of Duty (CoD) on varmasti jollain tapaa tuttu, jos ei muuten, niin nimi on ainakin tullut varmasti vastaan markkinoilla. Monille pelkän nimen mainitseminen aiheuttaa jonkinlaista vihan tai ärtymyksen tunnetta, eikä ihme, sillä niinhän kaikilla supersuosituilla asioilla on tapana. Codin myyntiluvut ovat olleet valtavia melkeinpä viimeisen vuosikymmenen ajan, mutta miksi? ja mihin suuntaan ollaan menossa sarjan kehityksen suhteen? Siitäpä kerron mielipiteeni seuraavaksi, mutta lähinnä moninpelin osalta, koska yksinpelikampanja (Black ops 3 myös co-op) on itselleni ollut CoDeissa vaan ns lisuke, vaikka pari osaa onkin tullut läpi asti pelattua. Samalla pieni pala CoDi historiaani.

Hyllyn uumenista
Call of Duty 3 (PS2) oli lähes ensimmäisiä online moninpelejä mitä olen konsoleilla pelannut ja se tekikin pienoisen vaikutuksen hyvällä pelattavuudellaan kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tai no olihan pelissä jo esim. erilaisia ajoneuvojakin, mitä muuten uudemmissa osissa ei ole enää näkynyt, kuin Killstreakien muodossa. Myöhemmin seuraavan sukupolven pleikkarilla pankin räjäytti sitten tosissaan puoliheräteostoksena hankkimani Call of Duty 4: Modern Warfare (PS3). Siitä asti on voinut sanoa CoDin olevan jo osa meikäläisen pelielämää ja se on se THE online first person shooter game! Yksinpeli kampanjakaan ei MW:ssa huono ollut, mutta se moninpeli, HUH, se toimi! Super sulava ohjattavuus, mahtavat kartat ja erittäin koukuttava tasojen nousu Prestige "kaikki alusta, jotta saat uuden ansio merkin" modea myöten ja kaikkea kivaa pelaamalla mahdollistuvaa avattavaa ja kustomoitavaa. Call of Duty: Modern Warfare 2 jatkoi samaa loistokasta linjaa parantamalla ja lisäämällä mukavia mausteita moninpeliin. Myös kaverin kanssa pelattavat Spec ops yhteistyötehtävät oli loistava lisä MW2:seen. Sitten tuli Call of Duty: Modern Warfare 3 joka jostain syystä jäi kokonaan välistä, joten siitä en pysty sanomaan mitään.

Hyvin samanlaista rataa sarja on jatkanut sen suurempia muutoksia tekemättä. Aina kerran vuodessa marraskuun paikkeilla ilmestyy uusi CoD, jonka joka vuosi hankkii, vaikka vannoo edellisen osan ostaneena jotain ihan muuta. 
CoD Ghosts
Black Opseissa mukaan tuli Zombies mode yksin- ja moninpelin lisäksi ja se on ihan hauskaa zombie aalloista selviytymistä etenkin kaveriporukalla. Parhaimmillaan se oli mielestäni Black Ops 2:ssa Transit kartalla, missä on useampi alue, joita seilataan häröllä robotin ohjaamalla bussilla koittaen samalla pysyä hengissä alati pahenevilta zombi aalloilta. Mielestäni BO2:ssa moninpelikarttojen suunnittelu alkaa ottaa jo takapakkia eikä Black Opseissa ohjauskaan tunnu yhttä tarkalta, kuin aiemmissa osissa.
 Call of Duty: Ghosts (PS4) tuo sarjan taas seuraavalle sukupolvelle, mutta melko hillitysti. Sen suurimpana uudistuksena taisi olla sekä yksin, että moninpelin tietyissä kohdissa vihuja kaatava poliisikoira. Noh, eipä siinä. Moninpeli oli tuttua toimivaa CoDia ja kartat ok.
Seuraavassa osassa koitettiin jo jotain hieman uutta. Call of Duty: Advanced Warfare hyppää tulevaisuuteen ja vielä tuplahypyllä. Kyllä, nopeaa toimintaa koitettiin sulavoittaa entisestään siirtymällä futuristisempiin teemoihin ja lisäämällä hahmon vakiovarusteisiin Jetpackin (Exo Pack). Uudistus jakoi yllättäen mielipiteitä. Itse kyllä totuin siihen, mutta ilmankin olisi pärjännyt.

Black Ops 3 kampanjaa co-op
Kun maaginen marraskuu taas koitti ja tavaksi muodostunut uuden CoDin julkaisu oli jälleen ovella, Call of Duty: Black Ops 3 tuupattiin pihalle melkoisen hypetyksen ennakkoähkyn saattelemana. Se jatkoi erilaisesta teemastaan huolimatta samaa linjaa AW:n kanssa, mutta hyppien vielä seinille. Jep, nyt siellä juostaan jo seinilläkin. Tämä kuitenkin harmillisen rajoitetuissa kentissä, joissa mm joissa kallion yli et päässyt tuplahypyllä, koska näkymätön seinä oli vastassa. BO3 kuitenkin jaksoi pitää vielä myyntiluvut huipussaan monipuolistetun kampanjansa avulla (uskoisin), mutta moninpeli alkoi jo olla "nähty" tämän keissin osalta. Tuli vielä hankittua Season pass ennakkoon, jotta kartat eivät ainakaan alkaisi kyllästyttää. Karu totuus kuitenkin oli, että niistä myöhemmin julkaistuista kartoista 90% oli melko surkeita, enkä liiemmin välittänyt passiin kuuluneista Zombisessioistakaan. Kaiken lisäksi peli vei lisäkarttojen kanssa kovalevyltäni kallisarvoista tallennustilaa lähes 100gigaa, huoh.

Infinite Warfare Multiplayer
Taas vuosi vierähti ja nyt viimein tapahtui se minkä olisin odottanut tapahtuneen jo monta vuotta sitten. Call of Duty: Infinite Warfare julkaistiin ja CoDin myyntiluvut eivät nousseetkaan enää pilviin. Peliä myytiin jo reilulla alennuksella noi kuukausi julkaisun jälkeen, eikä järin kovia arvosanoja herunut mistään. Suppeaan myyntiin toki varmasti vaikutti sekin, että samoihin aikoihin julkaistiin monta muutakin kovaa online fps:ää, kuten Battlefield 1 ja Titan Fall 2. Fakta on kuitenkin se, että ennakoiden tai trailereiden perusteella en edes odottanut enää tätä osaa. Jotenkin sen vaan huomasi, että tekijöiltäkin oli jo loppuneet ideat kesken, eikä tuo avaruus teemakaan henk koht kiinnostanut juurikaan. Silti peli tuli hankittua alennustarralla kylläkin toimivan onlinehauskan toivossa, mutta moninpeliä muutaman tunnin pelattuani tajusin, että ei tässä vaan ole enää mitään hohtoa. Kentät ovat hyvin mitään sanomattomia, samanlaisia tylsiä laitoksia suurin osa, pelimodeja on karsittu mm. Capture the flag, Safequard ja Fracture loistavat poissa olollaan, tunnelma on hyvin mitään sanomaton, eikä mitään positiivista uudistusta löytynyt, sen sijaan asioita näytti olevan karsittu aiemmista osista. Yksi tavallaan hieno juttu sentään löytyi. Nimittäin IW:n ostaneille Playstation Storesta voi napata Modern Warfare 4 Remastered alle kolmella kympillä! Rahastuksen makua siinä on toki, kun joutuu tuon IW:n ostamaan ensin, mutta on se (ainakin melkeen) sen arvoista! MW4R tulee varmasti myöhemmin myös erikseen myyntiin ja sillon viimeistään se kannattaa ehdottomasti hankkia ja kokea.

Yksi suuri syy miksi CoDit ovat olleet muihin fps peleihin verrattuna etusijallani on Black opseista asti mukana ollut mahdollisuus pelata niitä myös online jaetulla ruudulla kaverin kanssa! Olen kai sen verran oldskool pelaaja, että tämä on mielestäni erittäin suuri plussa konsolipeleissä vielä tänäkin päivänä. Toinen syy on CoDien tekninen näyttävyys ja pelattavuus, joka on useimmissa osissa ollut konsolisukupolvensa kärkeä. Se hieman harmittaa välillä, kun noissa online karkeloissa pelaajien taso on jo niin korkealla, että tälläsen keskitason pelaajan tukka saa kyytiä armotta melko lailla useasti. Nyt kuitenkin nautin onlineräiskintöjen osalta varmaankin seuraavan vuoden loistavasta Call of Duty: Modern Warfare Remasteredista, johon on muuten lisätty jaetulla ruudulla liittyminen nettikahinoihin!!

MW4R online jaetulla ruudulla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti